Claimly for students

Als student in een nieuw land kan het vinden van betaalbare huisvesting een enorme uitdaging zijn. In Nederland, waar een significant tekort aan woningen is, grijpen verhuurders en vastgoedmakelaars deze kans aan om nietsvermoedende studenten uit te buiten.

We zien veel constructies die volgens de wet niet mogen zoals schijn onderverhuur constructies. Door de lastige woningmarkt wordt je als student bijna gedwongen om hiermee akkoord te gaan. Je hebt geen keuze. Gelukkig begrijpt de rechtbank dit ook en worden huurders goed beschermd.

Bij Claimly zetten we ons in om studenten te helpen een eerlijke huurprijs te verkrijgen. We begrijpen dat je, vooral als internationale student, gemakkelijk een doelwit kunt worden voor verhuurders en makelaars die de urgentie en het gebrek aan lokale juridische kennis uitbuiten.

Onze expertise op het gebied van woningwetgeving en de lokale markt stelt ons in staat om jouw belangen effectief te vertegenwoordigen. We nemen het hele proces voor onze rekening: van het beoordelen van je huidige huur tot het onderhandelen met je verhuurder.

Wat ons onderscheidt, is onze belofte: als we je huur niet kunnen verlagen, betaal je ons niets. Deze aanpak zorgt ervoor dat ons succes direct gekoppeld is aan het jouwe. We slagen alleen als we jouw situatie verbeteren.

Laat Claimly je gids zijn door het doolhof van de woningmarkt. Met onze hulp kun je je concentreren op je studie en genieten van je verblijf, vrij van de last van een te hoge huur. Vertrouw op onze expertise om je door de juridische en onderhandelingsprocessen te leiden, zodat je de eerlijke behandeling krijgt die je verdient. Wij zorgen dat je weer een eerlijke huurprijs krijgt en dat je fijn in je woning kan blijven wonen.

Voorbeeld case Amsterdam

Je hebt het misschien op het nieuws gezien bij AT5. In een geval in Amsterdam betaalde een huurder maandelijks €1.855 te veel voor een kamer van 20 vierkante meter aan de Keizersgracht. Na het beroep van de huurder op de Huurcommissie werd de huur drastisch verlaagd naar €95,37 per maand vanwege ernstige gebreken en een beoordeling op basis van het woningkwaliteitspuntensysteem. De oorspronkelijke huur, die zowel de basishuur als de servicekosten omvatte zonder duidelijke differentiatie (een praktijk die als onaanvaardbaar wordt beschouwd), samen met de lage puntentelling van de kamer voor de kwaliteit ervan, droegen bij aan de aanvankelijk hoge huurprijs. Er werden ernstige problemen geïdentificeerd, zoals aanzienlijke tocht van een keukenspleet, een lekkende toiletbak en een niet-vergrendelbare deur vanwege het ontbreken van een sleutel, wat leidde tot een verdere verlaging van de huur. De verhuurder slaagde er niet in om voldoende inspanningen te tonen om deze gebreken te verhelpen, waardoor de Huurcommissie de huur kon verlagen naar 20% van het maximaal toegestane bedrag. De huur blijft op dit verlaagde tarief tot de gebreken zijn verholpen, waarna deze kan stijgen naar de maximaal toelaatbare huur voor de kamer van €476,84. Daarnaast is de verhuurder verplicht om €300 aan kosten te betalen en heeft hij de mogelijkheid om binnen acht weken beroep aan te tekenen. Echter, het tijdelijke contract van de huurder vormt een risico op niet-verlenging door de verhuurder, een veelvoorkomend probleem voor huurders die juridische stappen ondernemen bij huurgeschillen. Ondanks dit adviseren woonhulporganisaties huurders die vermoeden dat ze te veel betalen om hulp te zoeken, waarbij ondersteuning wordt geboden bij het navigeren door dergelijke uitdagingen. Claimly helpt in dit soort situaties, een verstandige stap aangezien de regelgeving aan het veranderen is. Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies.