Algemene Voorwaarden


  1.  Definities

    1. Claimly: De handelsnaam van de Besloten Vennootschap (B.V.) Claimly, tevens handelend – doch niet gelimiteerd tot – onder de naam Claimly, ingeschreven in het handelsregister onder nummer 88586480, gevestigd in Amsterdam

    2. Vordering: Rechtsbetrekking, krachtens welke de één, eiser, gerechtigd is te ontvangen hetgeen de ander, de schuldenaar, verplicht is, aan die één te geven of voor die één te doen dan wel na te laten.

    3. De opdrachtgever van Claimly, tevens de in deze zijnde de huurder die een Vordering heeft op een wederpartij als een verhuurder, beheerder van verhuurder of makelaar. cliënt kan een iedere natuurlijke en/of rechtspersoon zijn die met Claimly een overeenkomst van opdracht aangaat.

    4. Opdrachtnemer: Claimly.

    5. Wederpartij: De door Claimly en/of namens Cliënt(en) aan te spreken partij in een Vordering of Rechtshandeling, zoals een verhuurder, makelaar of beheerder/vertegenwoordiger van verhuurder.

    6.  Herroepingsrecht: De mogelijkheid van de Cliënt(en) om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen af te zien van de overeenkomst op afstand. Sommige diensten worden eenmalig uitgevoerd. Een voorbeeld van zo’n dienst is bijvoorbeeld een eenmalig advies of juridische actie. In principe geldt voor zulke diensten het Herroepingsrecht wanneer deze op afstand worden besteld. Dit Herroepingsrecht bestaat ook wanneer een consument/Cliënt(en) heeft ingestemd met het leveren van de dienst of de aanvang van de (op maat te verrichten) werkzaamheden binnen de bedenktijd. Middels het ondertekenen van de machtiging/ overeenkomst van opdracht verklaart de consument in te stemmen met de directe aanvang van de werkzaamheden door Claimly. Indien na ondertekening van de volmacht/overeenkomst van opdracht alsnog verklaart gebruik te willen maken van de geldende bedenktijd, is Claimly genoodzaakt om hiertoe de redelijk gemaakte kosten in rekening te brengen.

    7. Werkwijze: De werkzaamheden vangen aan op het moment dat de opdracht hiertoe door de Cliënt(en) is verleend middels het ondertekenen van de machtiging/overeenkomst van opdracht. Claimly zal en kan naar eigen inzicht brieven opstellen en versturen, alsmede op andere wijze de Vordering trachten te verzilveren of incasseren, waaronder middels het voeren van onderhandelingen met de verhuurder, beheerder/vertegenwoordiger van verhuurder of makelaar en/of het plegen van alle noodzakelijke rechtshandelingen. Indien een Vordering niet bewerkstelligd is in het buitengerechtelijk traject zal Claimly beoordelen of zij een minnelijk traject wenst te starten. Onder het Minnelijke traject valt onder andere het naar eigen inzicht opstellen en versturen van sommatiebrieven, aanmaningen, WOB-verzoeken, verzoekschriften, handhavingsverzoeken, bezwaarschriften etc. Claimly behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om zulks te beoordelen en/of enige handeling te (doen) staken.

    8. Gerechtelijk Traject: De gerechtelijke incasso van de Vordering door en/of namens Claimly, in eigen naam, haar gemachtigde(n) dan wel uit naam van de Cliënt(en) waaronder (maar niet uitsluitend) het opstellen van een dagvaarding of verzoekschrift en/of voeren van een gerechtelijke procedure tegen de verhuurder, beheerder/vertegenwoordiger van verhuurder of makelaar, het voeren van (schikkings)- onderhandelingen, en het treffen van een minnelijke regeling met de verhuurder, beheerder/ vertegenwoordiger van verhuurder of makelaar. Claimly behoudt zich uitdrukkelijk het recht voor om zulks te beoordelen en/of enige handeling te (doen) staken.

    9. Huurpenningen: De som van de kale huur en het voorschot op de servicekosten.

    10. Kale huurprijs: De prijs die is verschuldigd voor het enkele gebruik van de woonruimte.

    11. Voorschot op de servicekosten: De vergoeding in verband met de levering van elektriciteit, gas en water voor het verbruik in het woonruimte gedeelte van het gehuurde op basis van een zich in dat gedeelte bevindende individuele meter en de vergoeding voor overige zaken en diensten die geleverd of niet geleverd worden in verband met de bewoning van de woonruimte.

    12. Opdracht(en): Elke procedure die Claimly voert naar aanleiding van de door Cliënt(en) gestarte huurhulp op de overeenkomst van opdracht gesloten tussen Cliënt(en) en Claimly.

    13. Start van de Opdracht: Het moment dat de overeenkomst ontstaat door aanbod en aanvaarding middels een overeenkomst en/of de betaling van de opstartkosten. De overeenkomst loopt voor onbepaalde tijd totdat de Opdracht is uitgevoerd.

    14. Procedure: Een opdracht die is overeengekomen middels een overeenkomst van opdracht, waarbij de werkzaamheden zijn omschreven in de opdrachtovereenkomst gesloten tussen Claimly en Cliënt(en). Elke procedure is een aparte Opdracht en is derhalve een aparte overeenkomst van opdracht.

    15. Einde van de Opdracht: Het moment, wanneer de Opdracht is uitgevoerd of wanneer, Claimly en/of Cliënt(en) de Overeenkomst heeft beëindigd.

    16. ‘’No cure no pay’’: een betalingsprincipe, waarbij Claimly alleen wordt betaald als het daadwerkelijk de Opdracht heeft uitgevoerd met uitzondering op het voortijdig beëindigen van de overeenkomst van opdracht door Cliënt(en).

    17. Verschil: De daadwerkelijke mindering op de maandelijkse huurpenningen.

    18. Succesfee: 25% over een vordering die waardeerbaar is in geld, met een minimum van €100. Of 2 maanden van de huurverlaging.

    19. Overeenkomst: De overeenkomst van opdracht gesloten tussen Cliënt(en) en Claimly.

  2. Toepasselijkheid

    1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle diensten van opdrachtnemer voor huurders, tenzij voorafgaand schriftelijk anders is overeengekomen. Mochten één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn, of vernietigd worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden bepaalde volledig van toepassing.

  3. Aard van dienstverlening

    1. De werkzaamheden die Claimly voor Cliënt(en), wordt ook wel juridische bijstand genoemd. Dit houdt in dat Opdrachtnemer de vordering van Opdrachtgever tracht te verhalen op de aansprakelijke partij. Indien het noodzakelijk wordt geacht om de rechter om een oordeel te vragen, dan zal Claimly de overdracht van het dossier naar een advocaat begeleiden of zelf als gemachtigde optreden.

    2. Claimly biedt verschillende diensten aan ter verkrijging van een wettelijke schadevergoeding, verlaging van de huurpenningen, compensatie of vergoeding van onverschuldigde betaling etc. op basis van het huurrecht en aanverwante wet- en regelgeving .

    3. Indien Claimly de procedure(s) in opdracht aanvaard heeft, zal zij zich in redelijkheid inspannen om de vordering te verzilveren/innen, doch geldt expliciet dat een besluit om de Vordering in behandeling te nemen of aanvaarding van de Opdracht niet tot een resultaatsverbintenis leidt of als zodanig uitgelegd kan of mag worden. Claimly zal zich echter als een zorgvuldig dienstverlener gedragen.

    4. De Cliënt(en) wordt zoveel mogelijk ingelicht over de mogelijkheden om de Vordering te bewerkstelligen. Aan de adviezen van Claimly kunnen echter geen rechten worden ontleend. Claimly geeft geen garanties over het al dan niet slagen van het bewerkstelligen van de Vordering. Claimly zal Cliënt(en) zo goed mogelijk informeren over zijn rechten. De gegeven informatie is op basis van gedane metingen op een bepaald moment. 

    5. Claimly kan behalve per e-mail of telefoon de Cliënt(en) via WhatsApp op de hoogte houden over het verloop van het bewerkstelligen van de Vordering. Cliënt(en) kan en dient zich bij het uitblijven van een reactie over het verloop van het bewerkstelligen van de Vordering binnen 6 maanden na het ondertekenen van de overeenkomst van opdracht te melden om zich te vergewissen van dit verloop. Claimly is niet aansprakelijk voor enig gevolg van het nalaten van de Cliënt(en) van het (regelmatig) lezen van eventuele berichten.

    6. Cliënt(en) is gehouden Claimly terstond en onverwijld te informeren over de rechtstreekse ontvangst van gelden van de wederpartij of haar vertegenwoordiger(s) en/of enige communicatie van of namens de wederpartij.

    7. Claimly is te allen tijde gerechtigd – ook zonder opgaaf van reden – om de Opdracht niet verder in behandeling te nemen en/of het vorderen of innen van de Vordering, op ieder moment dat zij dit geraden acht, te (doen) staken, ongeacht het moment. Dit geldt niet in het geval van een toezegging voor nakoming van de Vordering door de wederpartij is ontvangen of bekend gemaakt bij Claimly of Cliënt(en). De Overeenkomst eindigt in dat geval na verrekening van het Verschil/Succesfee. Claimly is echter tot aan het moment van een toezegging van enige betaling of de ontvangst hiervan niet (meer) gehouden tot het verrichten van enige inspanning of rechtshandeling ten aanzien van de Vordering of Cliënt(en).

    8. Cliënt(en) is te allen tijde gerechtigd om – met opgaaf van redenen – de Opdracht in te trekken. Cliënt(en) is op dat moment gehouden tot het vergoeden van de reeds gemaakte (redelijke) kosten.

    9. Claimly zal deze kosten onder meer in rekening brengen indien blijkt dat Cliënt(en) enige betaling rechtstreeks ontvangen hebben van een wederpartij vanaf het moment van ondertekening van de overeenkomst van opdracht. Zie hiertoe ook artikel 9.7 van deze Algemene Voorwaarden. Deze kosten kunnen aanzienlijk oplopen als blijkt dat Claimly reeds enige gerechtelijke procedure is aangevangen en behelzen in zulks een geval bijvoorbeeld arbeidsloon, griffiekosten, kosten gerechtsdeurwaarder, incassokosten, etc. Claimly zal hier dan opgave van doen.

    10. De Overeenkomst tussen Cliënt(en) en Claimly is van kracht tot dat de Vordering door Claimly expliciet schriftelijk (ook e-mail) is of wordt afgesloten en/of is bewerkstelligd of de Overeenkomst door Cliënt(en) tussentijds wordt beëindigd.

    11. Cliënt(en) handelt onrechtmatig jegens Claimly indien Cliënt(en) buiten medeweten van Claimly om zelfstandig of via derden (rechts)handelingen pleegt om de Vordering te innen of opdracht daartoe geeft of heeft gegeven na de overeengekomen Opdracht daartoe aan Claimly.

    12. Het is belangrijk om te benadrukken dat, in tegenstelling tot gerechtelijke procedures die extra kosten met zich meebrengen en als een aparte dienst worden beschouwd, de gang naar de Huurcommissie standaard deel uitmaakt van onze dienstverlening binnen het overeengekomen traject. Deze stap wordt gezien als een essentieel onderdeel van het proces om huurgeschillen op te lossen en valt binnen de initiële overeenkomst tussen Claimly en de cliënt, zonder dat hier extra kosten voor in rekening worden gebracht.

    13. Claimly zet zich in voor een zorgvuldige begeleiding van het proces bij de Huurcommissie, vanaf de voorbereiding en indiening van de benodigde documentatie tot het vertegenwoordigen van de cliënt tijdens het gehele proces. Dit maakt deel uit van onze toewijding om uw rechten als huurder effectief te beschermen en te bevorderen, in lijn met ons 'no cure, no pay'-principe. Zo garanderen we dat onze cliënten toegang hebben tot een volledig spectrum van juridische bijstand, inclusief de cruciale stappen bij de Huurcommissie, om hun vordering zo succesvol mogelijk te maken.

  4. Herroepingsrecht

    1. Cliënt(en) komt de wettelijke mogelijkheid toe om binnen de wettelijke bedenktijd van 14 dagen af te zien van de overeenkomst op afstand vanaf het moment van ondertekening van de overeenkomst van opdracht.

    2. Vanaf het moment dat een overeenkomst van opdracht is ondertekend en/of afgegeven, geldt dat Cliënt(en) uitdrukkelijk instemmen met het aanvangen van de werkzaamheden door Claimly. Claimly verricht direct werkzaamheden ten bate van Cliënt(en), mede vanuit een juridisch belang als een verjarings- of vervaltermijn etc. Indien Claimly de werkzaamheden binnen 14 dagen afrondt en de Vordering bewerkstelligt of een toezegging daartoe ontvangen heeft, hetzij zelf danwel rechtstreeks door Cliënt(en), kan geen kosteloos beroep (meer) worden gedaan op de 14 dagen bedenktijd, maar is het bepaalde Verschil/Succesfee verschuldigd.

    3. 4.3 De Cliënt(en) kan de Overeenkomst met Claimly gedurende 14 dagen zonder opgave van redenen ontbinden. Claimly mag Cliënt(en) vragen naar de reden van herroeping, maar mag Cliënt(en) niet tot opgave van zijn reden(en) verplichten.

    4. 4.4 Cliënt(en) wordt gewezen op het zogenaamde ontbindingsformulier https://www.acm.nl/sites/default/ files/old_publication/publicaties/12754_modelformulier-ontbinding-herroeping-2014.pdf, doch Cliënt(en) kunnen op elke andere (schriftelijke) en ondubbelzinnige wijze kennisgeven van de ontbinding van de Overeenkomst, doch met inachtneming van de artikelen van deze Algemene Voorwaarden. Deze artikelen blijven onverminderd van toepassing.

    5. 4.5 Het risico en de bewijslast voor de juiste en tijdige uitoefening van het herroepingsrecht ligt bij de Cliënt(en).

  5. Privacy

    1. Claimly zal vertrouwelijk omgaan met de (persoons)gegevens van de Cliënt(en). De Cliënt(en) verleent Claimly ondubbelzinnige toestemming voor de verwerking van de door de Cliënt(en) opgegeven persoonsgegevens en het gebruik daarvan in het kader van de bedrijfsvoering van Claimly. De persoonsgegevens van Cliënt(en) dienen voor het inzetten van een Vordering of rechtshandeling te worden gedeeld met de wederpartij, (gerechtelijke of handhavende) instanties.

    2. De Cliënt(en) geeft Claimly toestemming tot het verstrekken van de persoonsgegevens aan juridische samenwerkingspartners wanneer nodig. De Algemene Voorwaarden zijn eveneens van toepassing op de juridische samenwerkingspartners van Claimly cq. ook hen komt en beroep toe op de Algemene Voorwaarden van Claimly, zoals ook in alle gevallen dat rechtshandelingen en acties worden gepleegd om een Vordering te bewerkstelligen.

    3. Op de website van Claimly via welke Cliënt(en) o.a. zijn persoonsgegevens heeft ge-upload of opgegeven staat onze volledige Privacyverklaring.

  6.  Informatieverstrekking

    1. Cliënt(en) zorgt er voor dat alle gegevens waarvan Claimly aangeeft dat deze noodzakelijk zijn of waarvan Cliënt(en) begrijpt of behoort te begrijpen dat deze noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Opdracht, tijdig aan Claimly te worden verstrekt. Cliënt(en) verklaart middels ondertekening van de overeenkomst van opdracht dat de door hem of haar aangeleverde informatie juist, volledig en naar waarheid is.

    2. De Cliënt(en) verklaart door het akkoord gaan met de Algemene Voorwaarden dat hij Claimly op de hoogte heeft gesteld van alle correspondentie die met de verhuurder, beheerder/vertegenwoordiger van verhuurder of makelaar is gevoerd, alsmede van aanbiedingen en kortingen die vóór het aangaan van de Overeenkomst gedaan of aangeboden zijn met betrekking tot de Vordering.

    3. Claimly en Cliënt(en) zijn ervan bewust dat zij gezamenlijk een Procedure(s) aangaan en dat partijen zich zoveel mogelijk zullen inspannen om gezamenlijk in overleg te treden.

  7.  Inschakeling van derden

    1. Claimly is gerechtigd bij de uitvoering van een Opdracht een niet tot haar organisatie behorende derde in te schakelen. Claimly zal hierbij de nodige zorgvuldigheid in acht nemen en zoveel mogelijk tevoren met Cliënt(en) overleg te voeren. Claimly is niet aansprakelijk voor eventueel tekortschieten van deze derde. Claimly is gerechtigd om eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen van derden namens Cliënt(en) te aanvaarden.

  8.  Aansprakelijkheid

    1. Claimly is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat Claimly is uitgegaan van door of namens Cliënt(en) verstrekte onjuiste en/of onvolledige informatie. Claimly is niet aansprakelijk voor schade ontstaan uit een rechtshandeling of feitelijke handeling in strijd met de wet gepleegd door één der partijen of een derde voortvloeiend uit de handelspraktijken van Claimly, behoudens voor het geval sprake is van opzet of grove schuld van Claimly.

    2. De Cliënt(en) zal zich er na het aangaan van de Overeenkomst en tijdens het gehele vorderingstraject van weerhouden inhoudelijke zaken die de procedure kunnen schade, zonder Claimly (rechtstreeks of via derden) te communiceren met de verhuurder, beheerder/vertegenwoordiger van verhuurder of makelaar, tenzij dit uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen met Claimly. Claimly is niet aansprakelijk voor mogelijke schade of het verlies van een aanspraak en/of het recht op (verdere) (schade)vergoeding en/of compensatie die het gevolg is van eigen handelen van de Cliënt(en) jegens de verhuurder, beheerder/vertegenwoordiger van verhuurder of makelaar.

    3. Claimly kent een inspanningsverplichting de Vordering van Cliënt(en) te onderzoeken. Indien en voor zover een aan zekerheid grenzend resultaat mogelijk blijkt uit het onderzoek van Claimly – de Vordering te bewerkstelligen, zonder dat overigens sprake is van enige resultaatsverbintenis. Nu er sprake is van een overeenkomst van opdracht dient Claimly bij de werkzaamheden wel de zorg van een goed opdrachtnemer in acht te nemen. Dit houdt in casu in dat de (juridische) medewerkers dienen te handelen zoals een redelijk bekwaam en redelijk handelend vakgenoot te werk zou zijn gegaan.

    4. Iedere verdere aansprakelijkheid van Claimly, behoudens in geval van opzet, grove schuld, is uitgesloten, tenzij dwingendrechtelijke bepalingen anders bepalen. Onder deze uitsluiting van aansprakelijkheid valt: alle (in)directe schade, immateriële schade, winstdaling en bedrijfsschade, hoegenaamd en uit welken hoofde dan ook. Claimly en/of haar (juridische) medewerkers of samenwerkingspartners kunnen zich eveneens beroepen op deze Algemene Voorwaarden.

    5. Het is ter beoordeling van Claimly om rechtsmaatregelen te treffen of te starten om de Vordering te bewerkstelligen of te (doen) innen. De beslissing in deze zal door Claimly worden genomen op basis van de aan Claimly ter beschikking gestelde stukken en/of aan haar ter beschikking gestelde of ontvangen informatie. Claimly is – zonder dat aanspraak op enige (schade)vergoeding bestaat – gerechtigd om af te zien van treffen van rechtsmaatregelen of enige actie indien zij zulks niet opportuun acht, om welke reden dan ook.

    6. Claimly is niet aansprakelijk voor enige schade die het gevolg kan zijn van mogelijk verval van de Vordering indien Cliënt(en) niet alle benodigde documenten aan Claimly heeft vertrekt die nodig zijn voor het behandelen van de Vordering.

    7. Overeenkomstig EG 524/2013 wijzen wij Cliënt(en) op de eventuele mogelijkheid een (gerezen) geschil over dienstenovereenkomsten die via internet bij Claimly zijn afgesloten voor te leggen aan de ODR. Zie hiertoe: https://ec.europa.eu/info/live-work-travel-eu/consumers/resolve-your-consumer-complaint/alternativedispute- resolution-consumers_nl

    8. Claimly zijn niet aansprakelijk voor feitelijke- en rechtshandelingen van wederpartijen welke een causaal verband (kunnen) hebben met of een reactie zijn op de (uitgevoerde) Opdracht, welke redelijkerwijs niet toe te rekenen zijn aan feitelijke- en rechtshandelingen van de Claimly.

  9. De kosten

    1. De overeenkomst van opdracht tussen Cliënt(en) en Claimly is op basis van ‘no cure no pay’, tenzij anders schriftelijk is overeengekomen.

    2. Wanneer de Opdracht m.b.t. een verlaging van de maandelijkse huurpenningen uithoofde van wat dan ook is uitgevoerd is Cliënt(en) twee keer het Verschil verschuldigd aan Claimly.

    3. Wanneer de Opdracht m.b.t. een vordering waardeerbaar in geld – ter verkrijging van een wettelijke schadevergoeding, compensatie of onverschuldigde betaling uit hoofde van een rechtsbetrekking tussen Cliënt(en) en zijn verhuurder, diens beheerder/vertegenwoordiger of makelaar – is uitgevoerd is Cliënt(en) de Succesfee van 25% over de vordering verschuldigd aan Claimly.

    4. Zowel het Verschil als de Succesfee kunnen onverwijld tezamen in rekening worden gebracht. Een overeenstemming tussen Cliënt(en) en zijn wederpartij die niet in verhouding staat tot het financieel voordeel overeenkomend met de oorspronkelijke Opdracht, welke aan Cliënt(en) is gecommuniceerd, waarbij Cliënt(en) kiest voor een minnelijke schikking waarbij Cliënt(e) een lager financieel voordeel geniet dan Cliënt(en) oorspronkelijk recht op had, wordt gezien als ‘’niet enig financieel voordeel’’. Een resultaat waarbij Cliënt(en) geen direct financieel voordeel heeft in de daaropvolgende maand, maar waarbij de rechten en plichten van Cliënt(en) en zijn of haar wederpartij op schrift zijn gesteld wordt tevens gezien als “niet enig financieel voordeel” en gedeclareerd conform art. 9.7 van deze Algemene Voorwaarden.

    5. Eventuele kostenvergoedingen ter zake incasso kosten, juridische bijstand en dwangsommen komen ten bate van Claimly.

    6. Indien de overeenkomst van opdracht op basis van ‘no cure no pay’ tussentijds op verlangen of toedoen door Cliënt(en) wordt beëindigd is Cliënt(en) een (redelijke) vergoeding voor de werkzaamheden van De Claimly verschuldigd. De vergoeding wordt op basis van van declarabele uren in de zin van art. 9.7 van deze Algemene Voorwaarden vastgesteld.

    7. Wanneer is overeengekomen dat Claimly werkt op basis van uren of in de zin van art. 9.4 en 9.6 Algemene Voorwaarden, wordt er gedeclareerd aan de hand van de bestede tijd vermenigvuldigd met het door Claimly vastgestelde uurtarief. Het uurtarief bedraagt € 150,- exclusief BTW. Claimly heeft het recht het uurtarief periodiek te wijzigen.

    8. Claimly is te allen tijde bevoegd om betaling van een extra voorschot te vragen in verband met te verrichten werkzaamheden dan wel ter dekking van de kosten ter zake van door Claimly in te schakelen derden. Claimly is bevoegd eerst de werkzaamheden aan te vangen nadat het door De Claimly verlangde voorschot door Cliënt(en) is voldaan. Het voorschotbedrag wordt verrekend met de eerstvolgende factuur dan wel met de einddeclaratie.

    9. Claimly is gerechtigd het overeengekomen tarief te verhogen indien tijdens de uitvoering van de werkzaamheden blijkt dat de oorspronkelijk verwachte hoeveelheid werk in zodanige mate onvoldoende werd ingeschat bij het sluiten van de overeenkomst, dat in redelijkheid niet van Claimly mag worden verwacht de overeengekomen werkzaamheden te verrichten tegen het oorspronkelijk overeengekomen tarief.

  10. Afwijking artikel 9 algemene voorwaarden

    1. Slechts schriftelijk kan worden afgeweken van artikel 9 van deze algemene voorwaarden, of indien zowel voor de Cliënt(en) als Claimly vaststaat dat die afwijking is overeengekomen. Indien een afwijking mondeling is overeengekomen, zullen Cliënt(en) en Claimly onverwijld tot schriftelijke vastlegging van die afwijking overgaan.

  11. Aanvang

    1.  De overeenkomst van opdracht vangt aan op het moment dat Cliënt(en) Claimly Opdracht geeft.

  12. Betaling in termijnen

    1. De overeenkomst van opdracht is uitgevoerd op het moment dat een Vordering of een vermindering op de Huurpenningen opeisbaar wordt. Dit kan gebeuren middels uitspraak, vaststellingsovereenkomst of akkoord tussen Cliënt(en) en zijn wederpartij.

    2. Betaling van de kosten van juridische bijstand dient te geschieden binnen 14 dagen na de factuur/ betalingsverzoekdatum. Blijft Cliënt(en) in gebreke bij de tijdige betaling, dan is Cliënt(en) van rechtswege in verzuim. In geval Cliënt(en) in verzuim is, dan is Cliënt(en) aan Claimly buitengerechtelijke kosten verschuldigd, waarbij het navolgende geldt:
      • Voor zover Cliënt(en) niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, maakt Claimly aanspraak op een bedrag gelijk aan de wettelijk maximaal toegestane vergoeding ter zake buitengerechtelijk incassokosten, zoals bepaald is in het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke Incassokosten, voor zover het openstaande bedrag – na het intreden van het verzuim – niet alsnog na sommatie binnen 20 dagen gerekend vanaf de dag liggende na de dag van sommatie, door Cliënt(en) wordt voldaan.
      • Voor zover Cliënt(en) handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, is Cliënt(en) bij verzuim in afwijking van artikel 6:96 lid 4 BW en in afwijking van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten – een rente verschuldigd van 3% per maand, tenzij de wettelijke rente hoger is, in welk geval Cliënt(en) wettelijke rente verschuldigd is. De rente wordt berekend vanaf het moment dat Cliënt(en) in verzuim is, tot het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag.

  13.  Opdrachtbevestiging

    1. Door ondertekening van de Overeenkomst(en) machtigt Cliënt(en) Claimly om Cliënt(en) zijn belangen te behartigen.

  14.  Overmacht

    1. Claimly is niet gehouden tot nakoming van enige verplichting jegens de Cliënt(en) indien zij daartoe gehinderd wordt als gevolg van overmacht of een omstandigheid die niet te wijten is aan haar schuld, noch welke krachtens de wet, rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor haar rekening komt. Onder overmacht wordt in ieder geval verstaan: alle van buitenkomende oorzaken, voorzien of niet-voorzien, waarop Claimly (redelijkerwijs) geen invloed kan dan wel kon uitoefenen, waardoor Claimly niet in staat is haar verplichtingen jegens de Cliënt(en) na te komen. Claimly heeft eveneens het recht zich op overmacht te beroepen indien de omstandigheid de (verdere) nakoming van de Overeenkomst verhindert nadat Claimly enige verbintenis uit hoofde van de Overeenkomst met de Cliënt(en) had moeten nakomen. Claimly is gerechtigd om haar verplichtingen jegens de Cliënt(en) op te schorten zolang de overmacht voortduurt, waarna enige verplichting vervalt na de duur van één jaar gemeten vanaf verkrijging van de Opdracht van Cliënt(en).

  15. Vervaltermijn

    1. De vervaltermijn van alle Vorderingen op of jegens Claimly en/of aan haar gelieerde ondernemingen en/of bij de uitvoering van een Overeenkomst betrokken derde(n), bedraagt één (1) jaar en één dag.

  16.  Archivering

    1. Door Claimly gesloten dossiers worden gedurende 5 jaar bewaard. Daarna zullen het dossier en de zich daarin bevindende stukken zonder nadere aankondiging worden vernietigd.

  17. Toepasselijk recht

    1. Op al onze diensten en overeenkomsten – indien Cliënt(en) woonachtig is of zijn in Nederland of woonachtig is of zijn geweest in Nederland– is het Nederlandse recht van toepassing. Alle geschillen die uit die rechtsverhouding voortvloeien zullen uitsluitend worden beslecht door de bevoegde Nederlandse rechter te Amsterdam.