Weigering van de verhuurder om de borg terug te betalen

Wanneer je een woning huurt, kan de verhuurder ervoor kiezen om een borg te vragen. Deze borg dient als een financieel vangnet voor de verhuurder in geval van onbetaalde huur of bepaalde schade tijdens de huurperiode. In dit artikel leer je hoe je je borg terug kunt krijgen van je verhuurder.


Samenvatting van dit Artikel

Er is vaak onduidelijkheid over de teruggave van de borg. Sommige verhuurders proberen mogelijk kosten in rekening te brengen die niet aan de huurder mogen worden doorberekend. In dit artikel:

  • Welke kosten kan een verhuurder inhouden op de borg?

  • Voor- en na-inspectie van de woning.

  • Stapsgewijze handleiding voor het terughalen van je borg.


Je Borg Terugkrijgen van je Huurwoning

Claimly ontvangt dagelijks talloze verzoeken om hulp met betrekking tot het niet terugbetalen van de borg, of een deel ervan. Claimly biedt ondersteuning, onderhandelt indien nodig en onderneemt juridische stappen wanneer de verhuurder weigert de borg terug te betalen. Op deze pagina vind je alle informatie over het onderwerp borgsommen.

Welke Kosten Kan de Verhuurder Inhouden?

Een verhuurder kan de borg alleen inhouden in de volgende gevallen:

  • Bij achterstallige huur.

  • Voor schade veroorzaakt door de huurder.

De Borg Regelen

Het is allereerst cruciaal om te begrijpen welke schade de verantwoordelijkheid van de huurder is. Alleen schade waarvoor de huurder verantwoordelijk is, kan worden berekend en afgetrokken van de borg. Bovendien moet duidelijk worden aangetoond dat deze schade is veroorzaakt door de huurder. Dit kan worden bereikt via een inspectierapport bij aanvang van de huurovereenkomst of met behulp van foto's als bewijs.

Wat Kan Niet Van de Borg Worden Afgetrokken?

Verhuurders mogen geen kosten zoals nutsvoorzieningen zoals gas, water, elektriciteit of andere servicegerelateerde kosten in rekening brengen via de borg. De borg is uitsluitend bedoeld voor de hierboven genoemde redenen. Als nutsvoorzieningskosten in jouw situatie zijn opgenomen, neem dan contact met ons op.

Inspectie voor de Borg

Bij het verlaten van een woning moet er een voorinspectie plaatsvinden waarbij zowel jij als de verhuurder aanwezig zijn. Tijdens deze inspectie kun je gezamenlijk de woning beoordelen op eventuele schade of gebreken. Als de verhuurder van mening is dat er schade is, moeten ze jou de kans geven om deze te herstellen. De verhuurder kan geen kosten in rekening brengen als ze jou niet de gelegenheid hebben gegeven om reparaties uit te voeren.

Na dat je de tijd hebt gehad om eventuele schade aan te pakken, zal er een eindinspectie plaatsvinden om te controleren of de schade daadwerkelijk is hersteld. Als beide partijen het eens zijn, ontvang jij als huurder je borg terug.

Wanneer Mag de Verhuurder de Borg Inhouden?

Als er werkzaamheden moeten worden uitgevoerd waarvoor jij als huurder verantwoordelijk bent, kan de verhuurder deze kosten doorberekenen. De verhuurder moet facturen als bewijs van deze kosten verstrekken. De werkelijke kosten die door de verhuurder zijn gemaakt, kunnen vervolgens worden afgetrokken van het totale bedrag.


Mijn Verhuurder Weigert Terug te Betalen

In sommige gevallen zijn er geen schades en weigert de verhuurder eenvoudigweg de borg terug te betalen. Hieronder volgt een stapsgewijs plan voor het zelf terugvorderen van de borg. Als er geen overeenstemming kan worden bereikt, neem dan gerust contact met ons op.

Zachte Benadering Vóór Terugvordering van de Borg

Voordat je juridische stappen onderneemt om je borg terug te krijgen, heb je de mogelijkheid om Claimly in te schakelen om je belangen te vertegenwoordigen. Als bemiddelaar herinneren wij de verhuurder aan hun verplichtingen en onderhandelen we indien nodig. Als dit geen oplossing oplevert, zullen wij je helpen de borg terug te vorderen via een buitengerechtelijk incassotraject. Hieronder volgt een stapsgewijs plan om je borg terug te vorderen van je verhuurder.

Het Is Niet Mogelijk om de Borg Terug te Vorderen via de Huurcommissie

Je kunt geen zaak bij de Huurcommissie starten om je borg terug te vorderen. De Huurcommissie biedt verschillende procedures aan, maar als je verhuurder weigert de borg terug te betalen, kun je de Huurcommissie niet benaderen. Voor dit doel kun je de onderstaande stappen volgen.

Wat Kun je Doen om de Borg Terug te Krijgen?

Schriftelijk Verzoek om Teruggave van de Borg

Nadat je de sleutels hebt ingeleverd, kun je een schriftelijk verzoek sturen naar de verhuurder om de borg binnen een bepaalde periode terug te betalen. Als je huurovereenkomst een termijn voor de terugbetaling van de borg specificeert, houd je daar dan aan. In alle andere gevallen raden wij een termijn van 14 dagen aan na het verlaten van de woning. Als je geen reactie ontvangt, is het raadzaam de brief aangetekend te versturen voor extra zekerheid.

Verstuur een Herinnering

Als de aanvankelijk geboden termijn is verstreken en de borg niet op uw rekening is teruggestort, kunt u zelf een herinnering versturen of Claimly een brief laten versturen met een betalingstermijn van 14 dagen na ontvangst. In deze brief moet u ook de kosten vermelden die gemaakt zullen worden als de betaling niet binnen 14 dagen na ontvangst op uw rekening is bijgeschreven. Laat Claimly de incassokosten voor u berekenen. Als particulier mag u niet zelf om incassokosten vragen. Neem daarom Claimly op in uw brief, en wij zullen verder gaan met de vordering als de verhuurder de borg niet terugbetaalt.

Schakel een Incassobureau in

Als de voorgaande stappen om de borg terug te krijgen niet succesvol zijn, kunt u contact opnemen met Claimly, en wij zullen u assisteren door het incassoproces te starten. In een later stadium kunnen ook juridische procedures worden ingezet om u, als huurder, te helpen uw borg terug te krijgen.


De onderstaande video legt de omstandigheden uit waarin een verhuurder de borg mag inhouden.